هذا المقال مكتوب بالعامّية لأنه منقول من نقاشات صفحة "وش سلندر" وهو يتكلم عن الأسباب التي تجعل السيارة تقل قدرتها على السحب أو اكتساب السرعة المطلوبة في الوقت الطبيعي
خلينا كدة نبدأ واحدة واحدة و ناخد الاسباب من الصغير للكـبير
- بوابة الثروتل ... أو بوابة الهوا لو مش نضيفة هتلاقى الموتور ميت مش ضعيف بس .. فكها كل فترة كدة و نضفها.
- غير فلتر البنزين كل 25 ألف كيلو - كل 3 شهور ابقى حط مرة أوكتان عشان تخش تنضف دورة البنزين و تخش على الرشاشات تنضفها و لو عربيتك بتاخد 92 حطلها برضة 95 كل 3 شهور مرة مع الاوكتان هتعمل معاك شغل فاجر .
- لازم علي الأقل كل 35 ألف كيلو تغير طقم بوجيهات لأن مع الوقت بتكون طبقة كاربون كبيرة عليها و شرارتها بتضعف و بالتالى السحب بيقل و كمان ممكن العربية متدورش معاك من أول مرة عشان البوجيهات ضعفت خلاص.
خلينا كدة نبدأ واحدة واحدة و ناخد الاسباب من الصغير للكـبير
1. فلتر الهواء
فلتر الهوا طبعا مؤثر جداً لو مسدود أو مش نضيف بيأثر على العربية جداً و ده عن تجربة جرب تنضف فلتر الهوا بتاعك لو لسة جديد هتلاقى السحب اختلف و ياريت كل 20 ألف كيلومتر تغيره و تجيب واحد جديد- بوابة الثروتل ... أو بوابة الهوا لو مش نضيفة هتلاقى الموتور ميت مش ضعيف بس .. فكها كل فترة كدة و نضفها.
البنزين
- شوف يا سيدى دورة البنزين لو مش نضيفة أو فيها شوايب يعنى هتقلل من سحب العربية حط من بنزينة نضيفة بقى- غير فلتر البنزين كل 25 ألف كيلو - كل 3 شهور ابقى حط مرة أوكتان عشان تخش تنضف دورة البنزين و تخش على الرشاشات تنضفها و لو عربيتك بتاخد 92 حطلها برضة 95 كل 3 شهور مرة مع الاوكتان هتعمل معاك شغل فاجر .
3. البوجيهات و أسلاكها
- البوجيهات مهمة جدا و الناس لما بتيجى تغير البوجيهات مش بتغير السلك .- لازم علي الأقل كل 35 ألف كيلو تغير طقم بوجيهات لأن مع الوقت بتكون طبقة كاربون كبيرة عليها و شرارتها بتضعف و بالتالى السحب بيقل و كمان ممكن العربية متدورش معاك من أول مرة عشان البوجيهات ضعفت خلاص.